Multikriterielle Entscheidungsunterstützung in der risiko-basierten Instandhaltungsplanung am Beispiel der Verkehrswasserbauwerke.
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DE
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Karlsruhe
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Zusammenfassung
Die Arbeit stellt ein Planungsinstrument für die Instandhaltung von Verkehrswasserbauwerken vor, welches eine risikobasierte Bewertung der Priorität in die Instandhaltungsplanung für einen großen Bauwerksbestand integriert sowie aktuelle und zukünftige Ressourcenbedarfe sowie Entwicklungen im Instandhaltungsrückstau quantifiziert. Da aufgrund der Zustandsentwicklungen der Verkehrswasserbauwerke zunehmend mit einem Funktionsausfall bzw. Bauwerksversagen zu rechnen ist, werden für jedes untersuchte Bauwerk mögliche Versagensfolgen für dieses Extremereignis erfasst. Dafür werden Geoinformationsdaten sowie Daten verschiedener statistischer Ämter ausgewertet. Mit einem angepassten hydraulischen Ansatz wird die Höhe einer Schwallwelle nach einem plötzlichen Bauwerksversagen berechnet. Die in der Ex-ante-Schadensanalyse neu ermittelten Daten werden als Kriterien für die risikobasierte multikriterielle Entscheidungsanalyse herangezogen. Bei der verwendeten Outranking Methode werden die Ergebnisse aus paarweisen Vergleichen zwischen den Bauwerken in Präferenzwerte überführt und mithilfe der Aggregation der Präferenzwerte wird für jedes Bauwerk ein risikobasierter Prioritätswert ermittelt. Für die Instandhaltungsplanung in Form einer Langzeitprognose werden Alterungsprozesse und Instandhaltungsmaßnahmen modelliert, sodass für jedes Bauwerk bestimmt werden kann, wann das Ende der Nutzungsdauer erreicht wird, welche Instandhaltungsmaßnahme notwendig ist und wie hoch der Investitionsbedarf ist. Da in einem großen Bauwerksbestand immer mehrere Bauwerke zeitgleich das Ende ihrer Nutzungsdauer erreichen, werden Bauwerke mit höheren Prioritätswerten bevorzugt in der Instandhaltungsplanung berücksichtigt. Das Planungsinstrument kann an unterschiedliche Rahmenbedingungen wie die Nutzungsdauer der Bauwerke oder das jährlich verfügbare Budget angepasst werden. In der Szenarioanalyse werden für die unterschiedlichen Instandhaltungspläne langfristige Trends im Bauwerksbestand und die Entwicklung des Instandhaltungsrückstaus aufgezeigt.
This thesis presents a planning tool for the maintenance of waterway infrastructure assets, which integrates a risk-based evaluation of the priority into the maintenance planning for a wide range of structures. It quantifies current and future resource requirements as well as improvements to remediate the maintenance backlog. Since a functional or structural failure is increasingly becoming a high concern due to the unsatisfactory structural condition of many waterway structures, possible failure consequences for such unpredictable extreme event are recorded for each investigated structure. Geo-information data and data from various statistical agencies are evaluated for this purpose. With an adapted hydraulic approach, the height of a surge wave after a sudden structural failure is calculated. The data newly determined in the ex-ante damage analysis are used as criteria for the risk-based multi-criteria decision analysis. Using an outranking method, the results of pairwise comparisons between the examined structures are converted into preference values and a risk-based priority value is determined for each structure by aggregating the preference values. Within the framework of a long-term forecasting of maintenance, ageing processes and maintenance measures are modelled. The aim of such modeling is to establish for each structure the time by which the structure will have reached its useful lifetime, which maintenance measure is necessary and how much investment is required. Since many infrastructure assets of the vast portfolio of facilities are likely to reach their useful lifetime at the same time, structures with higher priority values are preferably considered for maintenance planning. The planning tool is adapted to different framework conditions, such as the useful lifetime of the structures or the annually available budget. The scenario analysis describes long-term trends in the infrastructure portfolio and the development of the maintenance backlog for the different maintenance plans.
This thesis presents a planning tool for the maintenance of waterway infrastructure assets, which integrates a risk-based evaluation of the priority into the maintenance planning for a wide range of structures. It quantifies current and future resource requirements as well as improvements to remediate the maintenance backlog. Since a functional or structural failure is increasingly becoming a high concern due to the unsatisfactory structural condition of many waterway structures, possible failure consequences for such unpredictable extreme event are recorded for each investigated structure. Geo-information data and data from various statistical agencies are evaluated for this purpose. With an adapted hydraulic approach, the height of a surge wave after a sudden structural failure is calculated. The data newly determined in the ex-ante damage analysis are used as criteria for the risk-based multi-criteria decision analysis. Using an outranking method, the results of pairwise comparisons between the examined structures are converted into preference values and a risk-based priority value is determined for each structure by aggregating the preference values. Within the framework of a long-term forecasting of maintenance, ageing processes and maintenance measures are modelled. The aim of such modeling is to establish for each structure the time by which the structure will have reached its useful lifetime, which maintenance measure is necessary and how much investment is required. Since many infrastructure assets of the vast portfolio of facilities are likely to reach their useful lifetime at the same time, structures with higher priority values are preferably considered for maintenance planning. The planning tool is adapted to different framework conditions, such as the useful lifetime of the structures or the annually available budget. The scenario analysis describes long-term trends in the infrastructure portfolio and the development of the maintenance backlog for the different maintenance plans.
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III, 233