Numerische Simulation für besseres Design von Lärmschutzwänden.
Springer-VDI-Verl.
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Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Springer-VDI-Verl.
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DE
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Düsseldorf
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1863-4672
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ZLB: Kws 250,1 ZB 4813
TIB: ZA 4580
TIB: ZA 4580
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Authors
Abstract
Straßenlärm ist eine wesentliche Quelle von gesundheitsschädlichem Lärm im urbanen Umfeld. Die übliche Gegenmaßnahme besteht in der Installation von Lärmschutzwänden, deren zulässige Höhe und damit verbundene Effektivität allerdings begrenzt ist. In dieser Studie wurde untersucht, welche Änderungen bestehender Lärmschutzwände sich für eine zusätzliche Schalldämpfung eignen. Dabei wurden, mit Hilfe numerischer Simulation, verschiedene Lärmschutz-Topps, welche auf bestehende Wände aufgesetzt werden können, überprüft. Ziel dieser Untersuchung war in erster Linie der Vergleich zwischen verschiedenen Ausführungen der Topps (L-, T-(in 2 Größen), Watts) und ein Abgleich der Simulation mit gemessenen Daten. Die Studie offenbart das große Potenzial numerischer Simulation für die Optimierung von Lärmschutzelementen, da ein Berechnungsmodell die Anzahl an zu testenden Prototypen und durchzuführenden Messungen signifikant reduzieren kann.
Traffic noise is one of the main sources of harmful noise in urban areas. Normal countermeasures comprise the installation of noise barriers with legal limitations in height and in the related effectiveness. To improve noise protection a project was conducted and evaluated, which changes of existing noise barriers could provide additional noise absorption. Different tops for noise barriers were investigated by the help of numerical simulation. The main goal of this study was to compare different top variants (L-, T-(in 2 sizes), Watts) and to validate the simulation results with experimental data. The study reveals the huge potential of numerical simulation for the optimization of noise protection measures, because a simulation model can significantly reduce the number of physical prototypes and tests.
Traffic noise is one of the main sources of harmful noise in urban areas. Normal countermeasures comprise the installation of noise barriers with legal limitations in height and in the related effectiveness. To improve noise protection a project was conducted and evaluated, which changes of existing noise barriers could provide additional noise absorption. Different tops for noise barriers were investigated by the help of numerical simulation. The main goal of this study was to compare different top variants (L-, T-(in 2 sizes), Watts) and to validate the simulation results with experimental data. The study reveals the huge potential of numerical simulation for the optimization of noise protection measures, because a simulation model can significantly reduce the number of physical prototypes and tests.
Description
Keywords
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Lärmbekämpfung
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Nr. 5
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S. 159-162