Urbanität und Mobilität. Residenzwahl in der Zweiten Moderne. Eine Projektbegründung.
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Date
2007
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DE
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Berlin
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ZLB: 4-2007/1935
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Authors
Abstract
Ein hoher Grad von Urbanität und Mobilität ist ein zentrales Charakteristikum moderner Gesellschaften. Ihre konkreten Erscheinungsformen sind einem ständigen Wandel unterworfen. Angefangen mit der Fußgängerstadt über die Stadt der Straßenbahnen bis zur autogerechten Stadt, hat sich das Verhältnis von Urbanität und Mobilität immer wieder neu gestaltet. Dieser äußere Wandel ist Ausdruck veränderter sozialer Verhältnisse, die sich insbesondere in individuellen Verhaltensweisen spiegeln. Anhand der Residenzwahl lässt sich die soziale Figuration von Urbanität und Mobilität studieren. Ihr Verständnis bildet eine wichtige Grundlage, um die zukünftige Siedlungs- und Verkehrsentwicklung realistisch einschätzen zu können. Die Arbeit stellt einen Begründungszusammenhang für die zukünftige Erforschung der Wohnstandortwahl von Menschen in der Zweiten Moderne her.
The high degree of urbanity and mobility is a vital characteristic of our modern societies and their tangible manifestations are subject to permanent change. The relationship between urbanity and modernity is a continuous process resulting in designs as diverse as the pedestrian city, to the city of trams, to the "automobile adapted" city. These developments are an expression of the changing social circumstances that are especially reflected in individual attitudes and behaviour. In analyzing residential choice, we can study the social configuration of urbanity and mobility. The accumulated knowledge will provide a sound basis with which to realistically evaluate future urban housing and traffic planning policies. This paper serves to justify future research on the subject of the residential choice of people in the second modernity.
The high degree of urbanity and mobility is a vital characteristic of our modern societies and their tangible manifestations are subject to permanent change. The relationship between urbanity and modernity is a continuous process resulting in designs as diverse as the pedestrian city, to the city of trams, to the "automobile adapted" city. These developments are an expression of the changing social circumstances that are especially reflected in individual attitudes and behaviour. In analyzing residential choice, we can study the social configuration of urbanity and mobility. The accumulated knowledge will provide a sound basis with which to realistically evaluate future urban housing and traffic planning policies. This paper serves to justify future research on the subject of the residential choice of people in the second modernity.
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24 S.
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Discussion papers; SP III 2007-104