Radverkehr
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Graue Literatur Graue Literatur Graue Literatur Achieving sustainability in urban transport in developing and transition countries.(2012) Bräuninger, Michael; Perschon, Jürgen; Hertel, Christof; Field, Simon; Foletta, NicoleNachhaltigkeit in der Mobilität ist aus verschiedenen Gründen ein drängendes Problem: Der Transportsektor war 2007 für 23% der weltweiten CO2-Emissionen verantwortlich. Er hat zudem eine Reihe weiterer Effekte wie Luftverschmutzung, Lärmemissionen, Landverbrauch usw. Diese Phänomene sind besonders in Städten von Bedeutung, wo bereits heutzutage die Hälfte der Weltbevölkerung lebt. Mit einer weiter wachsenden Weltbevölkerung und fortschreitender Urbanisierung wird die Zahl und der Anteil der Stadtbewohner in den kommenden Jahrzehnten deutlich zunehmen. Deshalb kommt der Nachhaltigkeit im städtischen Verkehr eine zunehmend wichtige Rolle zu. Der Report gibt zunächst einen kurzen Überblick zu den wichtigsten Daten des Nachhaltigkeitsproblems im urbanen Transport. Danach wird die Frage diskutiert, was unter nachhaltiger Mobilität zu verstehen ist und welches die wesentlichen Hindernisse bei ihrer Erreichung sind. Der Hauptteil des Berichts widmet sich den wichtigsten Politikbereichen und Instrumenten zur Förderung nachhaltiger (urbaner) Mobilität. Die einzelnen Abschnitte zeichnen sich dadurch aus, dass theoretische Hintergrundinformationen und Argumente mit Fallstudien aus Entwicklungs- und Schwellenländern kombiniert werden. Einerseits erhält der Leser damit Einblick in die große Zahl an Instrumenten, um nachhaltige Mobilität zu fördern. Andererseits wird damit verdeutlicht, dass nachhaltige urbane Mobilität unabhängig von der Einkommensposition bzw. vom Wohlstand einer Region, eines Landes oder einer Stadt möglich ist. Die Studie zeigt Erfolgsfaktoren für verschiedene Instrumente auf, auf deren Grundlage erfolgversprechende Strategien für Länder oder Ländergruppen in Abhängigkeit von ihrem ökonomischen Entwicklungsstand abgeleitet werden können.Graue Literatur Active mobility in residential areas.(2013)Cycling traffic and the urban neighbourhood mutually strengthen each other as both become increasingly important. Shorter distances make cycling more attractive for day-to-day travel. Conversely, everyday mobility that is geared to cycling helps making the residential environment more attractive and increase the demand, for example, for nearby shopping and leisure facilities. In that context it is also important not to forget that high cycling and walking levels already make for an attractive and vivid urban character of the street environment and thus the residential neighbourhood. Active travel such as cycling is very much a part of residents experience and their everyday life. (Difu)Graue Literatur Graue Literatur Active travel in Germany and the U.S. Contributions of daily walking and cycling to physical activity.(2011) Buehler, Ralph; Pucher, John; Merom, Dafna; Bauman, AndrianThe study estimates differences between Germany and the U.S. over time in population levels of daily walking and cycling at different health-enhancing thresholds across sociodemographic groups. Between 2001/2002 and 2008/2009, the proportion of "any walking" was stable in the U.S. (18.5%) but increased in Germany from 36.5% to 42.3%. The proportion of "any cycling" in the U.S. remained at 1.8% but increased in Germany from 12.1% to 14.1%. In 2008/2009, the proportion of "30 minutes of walking and cycling" in Germany was 21.2% and 7.8%, respectively, compared to 7.7% and 1.0% in the U.S. There is much less variation in active travel among socioeconomic groups in Germany than in the U.S. German women, children, and seniors walk and cycle much more than their counterparts in the U.S.Graue Literatur Agenda 21 for Urban Mobility.(2009)Die Broschüre stellt Beispiele für Best Practice der städtischen Mobilität vor und untergliedert die Darstellung in drei Bereiche: in Beispiele für eine sozialverträgliche Nahmobilität, in Beispiele umweltfreundlicher Mobilität und in Beispiele wirtschaftsfördernder Mobilität. Diesem Katalog vorangestellt sind Thesen zu den Herausforderungen, den Zukunftstrends, den Zielen und Aufgaben der Städte und ein Porträt des Ausschusses für Urbane Mobilität im Zusammenschluss der "United Cities and Local Governments".Zeitschriftenaufsatz Air pollution at human scales in an urban environment. Impact of local environment and vehicles on particle number concentrations.(2019, Elsevier) von Schneidemesser, Erika; Steinmar, Kristina; Weatherhead, Elizabeth C.; Bonn, Boris; Gerwig, Holger; Quedenau, JörnAir pollution is a global challenge causing millions of premature deaths annually. This is limited not only to developing, but also developed nations, with cities in particular struggling to meet air quality limit values to adequately protect human health. Total exposure to air pollution is often disproportionately affected by the relatively short amount of time spent commuting or in the proximity of traffic. In this exploratory work, we conducted measurements of particle number concentrations using a DiscMini by bicycle. Cycling in residential neighborhoods decreased particulate number concentrations by 17% relative to the ambient average level, and by 22% when cycling through green spaces or parks. Such information is valuable for citizens who may want to reduce their air pollution exposure when moving through a city, but also for policy makers and urban planners who make or influence infrastructure decisions, to be able to reduce exposure and better protect human health, while progress is made to reduce air pollution levels overall.