Meyer, Christoph ManuelKopfer, Herbert2008-03-132020-01-042022-11-252020-01-042022-11-2520080020-9511https://orlis.difu.de/handle/difu/163555Nachdem bereits im Jahr 2006 neue Bestimmungen für die Limitierung der Arbeitszeit von Kraftfahrern eingeführt wurden, ist am 11. April 2007 die neue Verordnung (EG) Nr. 561/2006 zur Regelung der Lenkzeiten, Lenkzeitunterbrechungen und Ruhezeiten für Fahrpersonal im Güter- und im Personenverkehr in Kraft getreten. Der neue Gesetzestext stößt bei den betroffenen Unternehmern weitgehend auf Kritik. Die Neuerungen der EG-Verordnung Nr. 561/2006 im Vergleich zur EWG-Verordnung Nr. 3820/85 werden in dem Beitrag analysiert. difuThe report presents the social provisions of the EC decree no 561/2006 introduced by all EU member states on 11 April 2007. These changes are analyzed by comparison with the former EEC decree no 3820/85. Both decrees stipulate rules for driving periods, breaks in driving /rest periods as well as regulations for multiple driver arrangements both for freight and passenger transport. Our detailed analysis has shown that the new decree has only a marginal impact in selected instances. The abolition of the 12-day exception rule for passenger transport does, however, signify a fundamental reform. The expressly-stipulated limit of 56 hours per week for a driving period would appear not to have such a far-reaching effect since driving periods of more than 60 hours per week have been prohibited in line with the current rules for working hours. difuLenk- und Ruhezeiten im Personen- und Güterverkehr. Vergleich der neuen Verordnung (EG) Nr. 561/2006 mit der alten Verordnung (EWG) Nr. 3820/85.ZeitschriftenaufsatzDM08022121VerkehrPersonenverkehrGüterverkehrLastkraftwagenverkehrArbeitsrechtArbeitszeitordnungVergleichsuntersuchungKraftfahrerRuhezeitFahrpersonalEU-Verordnung