Franken, Verena2007-07-102020-01-042022-11-252020-01-042022-11-2520070020-9511https://orlis.difu.de/handle/difu/162040Der Nutzung von Verkehrsinformationsdiensten liegt oft die Annahme zu Grunde, dass durch die Verbesserung des Wissenstands des einzelnen Verkehrsteilnehmers sein Verhalten insbesondere bezogen auf die Routen- und Verkehrsmittelwahl beeinflusst wird und somit eine verbesserte Ausnutzung der zur Verfügung stehenden Verkehrsinfrastruktur erreicht wird. Dies gewinnt gerade bei Großveranstaltungen wie der FIFA-Weltmeisterschaft 2006, bei denen eine spezifische Verkehrsnachfrage entsteht, eine besondere Bedeutung. difuAim of the project TRANSIT (2005-2006) was to make mobile, intermodal services available to visitors of events here in particular visitors of the FIFA world championship 2006 in Berlin - so that they can arrive on the optimal way at a certain place to a certain time. Amongst others, the impact on travel behaviour of the intermodal TRANSIT-services were be analysed within this project. For this a methodical approach was selected, which consists of different empirical modules. A sample of 14 persons were characterised in three different groups by a cluster analysis. For this purpose the data of a brief written questioning of the 14 persons were parallelised with the data of a project-independent German nationwide telephone survey. Based on this classification a field test with subsequent individual interviews was conducted. Starting from a small sample it is possible to draw tendencies of impact on travel behaviour for the whole system by the use of this approach. difuWelche Wirkung haben intermodale Verkehrsinformationsdienste? Methodischer Ansatz im Projekt TRANSIT.ZeitschriftenaufsatzDM07062211VerkehrVerkehrsverhaltenVerkehrsplanungVerkehrsmittelwahlEmpirische SozialwissenschaftVerkehrsinformationVerkehrsteilnehmerVerkehrsforschungVerkehrsinformationsdienstFahrgastinformationRoutenplanungRoutenwahlVeranstaltungGroßereignis