Albrechts, Louis2005-12-082020-01-042022-11-252020-01-042022-11-2520050521-3625https://orlis.difu.de/handle/difu/175660Der Autor fordert von der Gesellschaft im Allgemeinen und der Planung im Besonderen mehr kreative Antworten auf die aktuellen Herausforderungen. Der Beitrag beginnt mit einem Blick auf Hasselt, eine Mittelstadt im Nordosten Belgiens, die ihre Verkehrsprobleme auf kreative Weise gelöst hat und als gutes Beispiel von Local Governance Interessenten und Nachahmer anzieht. Er fragt dann weiter danach, wie Planung organisiert sein muss, um kreative Lösungen zu ermöglichen. Hierbei geht es um Leitbilder, Szenarien, Prioritäten, um die Einbindung der Interessen und Vorstellungen aller Betroffenen, auch der Schwächsten. oc/difuThe paper argues that society as a whole and planning in particular need more creative responses to the problems and challenges they face. Planning needs creativity to imagine and to construct (structurally) different futures. First, this paper briefly analyses the case of Hasselt, Belgium, as an example of creative transport planning and creative local governance. Then the paper questions the kind of planning that creativity needs and looks for a systematic method. Scenario building turns out to be an excellent tool for conceiving possible futures, how to get from here to there, what has to he changed first, and what next, etc. Just as there are many traditions and collective practices, there are also many images of what a society wants to achieve. As the opportunities for implementing images are not equal, the paper reflects on a planning annex governance system that serves all citizens and especially the least powerful. All this has an impact on planners as well. In the final part, the paper touches briefly on some of the conditions needed for creativity, how to enhance creativity and how realistic the discourse is. difuCreativity in and for planning.ZeitschriftenaufsatzDO051117_007VerkehrVerkehrsplanungStadtverkehrÖPNVVerkehrspolitikRegionalplanungPlanungstheoriePlanungsprozessPlanungsbeispielStadtverkehrsplanungBürgerbeteiligungKreativität